Elinvoimaa alueellesi

Ota yhteyttä

Itsepalvelu (työnhakija)

 

Jotta osaaminen ja kohtaanto toimii parhaiten, on virkailijan hyvä varmistaa muutama asia työnhakijan kanssa heti yhteistyön alkuvaiheessa:

1) Työnhakijalla on valmius käyttää digitaalisia palveluita vähintään matkapuhelimella (tai virkailijan kanssa yhteistyössä)

2) Työhakijalla on käytössä pankkitunnukset vahvaan tunnistautumiseen (muussa tapauksessa tiedot pitää syöttää virkailijan toimesta suoraan järjestelmään)

3) Työnhakija on valmistautunut täyttämään TTL:n Kykyviisarin palvelussa

4) Työnhakijalla on pdf-muotoinen CV, jonka hän tallentaa palveluun

5) Työnhakija osaa täyttää Taitotaulun (esimerkiksi osaamisen kuvaus, aikaisemmat työpaikat, koulutukset ja harrastukset), joiden perusteella tekoäly generoi taitosanoja

6) Työnhakija täyttää halutessaan oman Palvelutarpeen arvioinnin

7) Tietojen syöttämisen jälkeen työnhakija osaa hakea työpaikka- ja koulutussuosituksia

8) Työnhakija hakee työpaikkoja tai koulutuksia omatoimisesti (järjestelmä ei tee tätä hänen puolestaan)

 

Järjestelmä sisältää työnhakijan itsepalvelun. Jokainen kunta jakaa työnhakijalle oman linkkinsä, jonka avulla työnhakija kirjautuu palveluun. Kirjautuminen tapahtuu vahvan tunnistautumisen avulla.

Jatkossa itsepalveluun tuodaan laajempia ominaisuuksia.

1. Työnhakija valitsee palvelun kielen

2. Työnhakija hyväksyy tietojen tallennuksen

3. Työnhakija kirjautuu vahvalla tunnistautumisella

4. Työnhakija siirtyminen palveluun

Etusivu

Itsepalvelun pääsivu näyttää oleellisia työnhakijaan liittyviä tietoja. Valikko sisältää seuraavat osiot:

  • Etusivu
  • Kykyviisari
  • Taitotaulu
  • Työpaikat

Kuvakaappaus Itsepalvelun etusivusta. 

Kykyviisari

Kykyviisari osiossa voi täyttää uuden Kykyviisarin tai selata jo tehtyjä Kykyviisareita.

Kykyviisarin tulokset aihealueittain. 

Viimeisimmän Kykyviisarin tulokset näkyvät myös Itsepalvelun etusivulla. 

Palvelutarpeen oma-arvio

Työnhakija voi täyttää oman arvion palvelutarpeestaan. Arvio on nopea täyttää ja se sisältää seuraavat kohdat:

  • Oma arvio elämäntilanteesta ja tuen tarpeesta
  • Mikäli muutosta tarvitaan, niin millä osa-alueella (valmiit vastausvaihtoehdot)
  • Mahdollisuus kirjoittaa tekstilaatikkoon arvio omasta palvelutarpeesta

Kun työnhakija on tallentanut Palvelutarpeen arvion, ei hän voi enää muokata sitä. Työnhakija voi kuitenkin tehdä uuden arvion.

Virkailija voi lisätä oman kommentin Hakosalo-järjestelmässä Palvelutarpeen arviointiin. Kommentti näkyy työnhakijalle itsepalvelussa.

Taitotaulu

Taitotaulu on osaamisen ja kohtaannon kannalta erittäin tärkeä työkalu. Käyttäjä syöttää omia osaamis- ja kokemustietojaan Taitotauluun.

Mitä täsmällisemmin ja laajemmin tietoja syöttää, sitä paremmin tekoäly pystyy tekemään suosituksia.

Käyttäjä voi syöttää Taitotaulun kenttiin selkokielellä kuvauksia omasta osaamisestaan. Lisäksi voi valita valikoiden vaihtoehdoista oikeat vaihtoehdot. Taitotauluun voidaan myös syöttää pdf-muotoinen CV.

Tekoäly tulkitsee ja sanoittaa tämän sisällön Taitosanoiksi, joiden avulla suositukset tehdään.

Taitotaulussa voidaan syöttää:

  • Osaamistietoja
  • CV
  • Työkokemus
  • Koulutukset
  • Taitosanat

Kuvakaappaus Taitotaulusta. Taitotauluun voi lisätä liitteen (kuten CV:n) pdf-muodossa. 

Esimerkki tekoälyn generoimista taitosanoista. 

Työpaikka- ja koulutussuositukset

Huom! Tekoälyominaisuus tulee olla erikseen hankittu, jotta suosituksia voi hyödyntää palvelussa. 

Työpaikat ja koulutukset -osiosta löytyy työpaikkasuositukset, jotka haetaan Taitotaulussa generoitujen Taitosanojen perusteella.

Esitetyt työpaikat ja koulutukset ovat suuntaa-antavia ja ne voivat myös kannustaa uudelle uralle.

Järjestelmä listaa suositellut työpaikat ja näyttää työpaikkaan täsmäävät taitosanat. Järjestelmä näyttää myös ne työpaikan vaatimukset, johon käyttäjän taitosanat eivät täsmää.

Täsmäämättömien taitosanojen avulla käyttäjä voi hakea jokaiseen työpaikkaan liittyviä koulutussuosituksia.

Esimerkki tekoälyn generoimista työpaikka- ja koulutussuosituksista. 

 
Päivitetty 10.5.2022

 

HAKOSALO OY

Pohjoisranta 11 C 28100 Pori
Puh. 010 231 0560
helpdesk@hakosalo.fi